Dziś jest: 2017-08-22

Jesteś niezalogowany!

Co to jest typowanie metaboliczne?

Co to jest typowanie metaboliczne? – czyli dieta na miarę.

W dzisiejszych czasach wiedza o tym jak się poprawnie odżywiać jest deficytowa. Nadmiar informacji spowodował u większości z nas kompletną dezinformację. Wystarczy wpisać w wyszukiwarce internetowej hasło dieta i mamy tysiące jeśli nie miliony diet. Nikt, łącznie z fachowcami w tej dziedzinie nie jest w stanie się w tym zorientować. Jedni mówią: "stosuj dietę nisko-węglowodanową" np. Kwaśniewski czy Atkins, inni stosują dietę wegetariańską, "makrobiotyczną", wg pięciu przemian, strukturalną itd. Do każdej dorobiona jest odpowiednia ideologia począwszy od mieszania w to religii, po wątpliwe naukowo uzasadnienia. W zasadzie wszystko można wymieszać w sosie nauki lub historii typu - Chińczycy stosują własny system żywienia od 5000 tys. lat lub nasza dieta dostarcza dużej ilości energii, witamin itp. Można oczywiście zastosować relatywne podejście i powiedzieć, że wszyscy po części mają rację.

Tylko, co to z tego wynika dla przeciętnego człowieka, który chce się dobrze odżywiać? Jak wybrnąć z tej gmatwaniny ideologii, nauki i pseudonauki? Otóż proszę Państwa często wystarczy odrobinę pomyśleć.

Składniki diety

Główne składniki diety do białka, tłuszcze i węglowodany jest to fakt nie podlegający dyskusji i wszyscy musimy się z nim zgodzić. W związku z tym, że białko to głównie materiał budulcowy, bardzo mało wydajny energetycznie, jako dwa główne "paliwa" dla naszego ciała pozostają tłuszcze i węglowodany.

Ile kombinacji możemy z nich utworzyć? Okazuje się, że jedynie trzy:

  • Przewaga tłuszczów nad węglowodanami.
  • Przewaga węglowodanów nad tłuszczami.
  • Tyle samo węglowodanów i tłuszczów.

Czyli tak naprawdę każda dieta (sposób żywienia) ma trzy podstawowe możliwości:

  1. Dieta niskowęglowodanowa
  2. Dieta wysokowęglowodanowa
  3. Dieta zrównoważona

Celowo pominięte zostały diety wysokobiałkowe jako niewydajne energetycznie i szkodliwe dla całego organizmu w dłuższym okresie stosowania.

Jak niektórzy z Państwa już zauważyli wg tego prostego klucza można posegregować prawie wszystkie diety świata:

  • Dieta niskowęglowodanowa to np. dieta Kwaśniewskiego, Atkinsa, Lutza
  • Dieta wysokowęglowodanowa to np. dieta makrobiotyczna, wegetariańska
  • Dieta zrównoważona – to np. dieta w/g 5 przemian

Oczywiście istnieje wiele szczegółów różniących powyższe diety, ale zasada podstawowa jest niezmienna. Nasuwa sie pytanie: No dobrze, ale która dieta jest odpowiednia dla mnie?

Typowanie metaboliczne - rozwój

Odpowiedzią na to pytanie zajmuje się nauka nazywana typowaniem metabolicznym. Wbrew pozorom typowanie metaboliczne nie jest nauką nową. Już w latach 60 –tych George Watson napisał niezwykle interesującą książkę pt. "Odżywanie a Twój umysł". W książce tej przedstawił swoje badania na temat związku przemian biochemicznych ze stanem psychicznym. Ponieważ był psychologiem ujął problem całkowicie odmiennie niż badacze zajmujący się problematyką żywienia.

Badania dr Watsona nie odbiły się jednak szerszym echem w środowisku medycznym. Dlaczego? Prawdopodobnie, szeroko rozumiane "środowiska medyczne" nie były zainteresowane tym tematem, a ponieważ lata 60-te to gwałtowny rozwój nowoczesnej farmakologii temat typowania metabolicznego nie wpisywał się w ten nurt. Zapewne wiązano nadzieję z wynalezieniem cudownego leku na otyłość. Efekty dzisiaj możecie ocenić Państwo sami.

Niewielka grupa entuzjastów postanowiła, mimo wszystko dalej kontynuować badania związane z tematem, jednak brak większego zainteresowania ze strony firm związanych ze zdrowiem, a także i samych lekarzy spowodował, że badania nad typowaniem metabolicznym nie były prowadzone na szerszą skalę. W związku z tym niewiele osób miało i ma do tej wiedzy dostęp.

Obecnie ową wiedzę przywracamy, propagujemy i rozwijamy. Typologia metabolizmu jest metodą komplementarną. Łączy, bowiem biochemię metabolizmu z budową ciała oraz psychologią. Wszystkie te nauki wzajemnie się uzupełniają dając całościowe podejście do prawidłowego żywienia człowieka. Wiedza ta pozwala precyzyjnie dobrać dietę oraz tok postępowania terapeutycznego mający na celu przywrócenie prawidłowej regulacji metabolizmu. Jest to często droga długa i wymagająca samodyscypliny, ale nagrodą jest nie tylko spadek wagi ciała, ale także poprawa stanu zdrowia fizycznego i psychicznego.

Postępuj w zgodzie z własnym ciałem

Żyjemy w ciągłym biegu, czasu brakuje na wszystko, a zwłaszcza na jedzenie. Coraz więcej ludzi kieruje uwagę w stronę jedzenia typu „Fast food” - zjeść coś byle szybko. Proszę Państwa nie ma co się łudzić, szybkie efekty to żadne efekty. Każdy z nas będzie otrzymywał od swego organizmu nauczkę, dopóki nie zrozumie, że ciało ludzkie wymaga szacunku i opieki, aby długo nam służyło. Proszę się zastanowić, czego oczekujecie od diety czy tylko tego, żeby szybko schudnąć, a za chwilę z powrotem przytyć, czy jesteście gotowi podjąć się systematycznej pracy, która nie jest ani uciążliwa, ani trudna, jest po prostu naszym sposobem na życie. Żywienie zgodne z potrzebami własnego ciała to klucz do sukcesu.

Spróbuj wykonać test metaboliczny, aby dowiedzieć się, jaki jest twój typ, ale pamiętaj bądź szczery z samym sobą. Niestety często nie jest to łatwe, więc może poproś kogoś kto Cię dobrze zna i pomoże obiektywnie wypełnić test metaboliczny.

Żaden test nie odda w pełni Twojego metabolizmu, ale na pewno przybliży Cię do prawdy o Twoim ciele. Jeżeli uzyskana wiedza nie jest dla Ciebie zadowalająca zawsze możesz umówić się w naszym Instytucie i zrobić pełne badania oraz porozmawiać ze specjalistą w tej dziedzinie, który dokładanie wytłumaczy jaki masz metabolizm i co powinieneś zrobić aby Twoje ciało dobrze Ci służyło przez lata..

Dr Krzysztof Krupka

ludzie wykonujący ćwiczenia szczupła kobieta jabłko, motyl wycięty z jabłka potrawa na talerzu weseli dziadkowie potrawa na talerzu - sushi